Rauw Voedsel

Raw Food, of te wel rauw voedsel, is de nieuwe voedingstrend op dit moment. Hieronder verstaan we het eten van plantaardige voeding die niet boven de 42 graden Celcius verhit is geweest.

Gezoende voeding is voor iedereen anders en het percentage raw food dat goed voor u is is ook voor iedereen anders. Luister goed naar uw lichaam en wat het nodig heeft. Als u niet compleet Raw wilt gaan is een uitgangspunt van 80% Raw en 20% overig een goede start. Hoe dan ook zal uw lichaam enorm baat hebben bij Raw voedsel. Door het stoppen van of verminderen van verwerkt voedsel, (geraffineerd) suiker, gluten(bread and pasta) en zuivel producten zult U zich snel gezond en vitaal voelen.

De voordelen zijn enorm, Uw haar zal sterker zijn en glanzen, Uw nagels niet meer beschadigd of afgebroken, Uw visie verbeterd, Uw huid opgeklaard en uw gehele gezondheid verbeterd. Het komt zelfs voor dat allergiën verdwijnen of men geen of minder medicatie hoeft te nemen voor kwaaltjes en ziekten. Zelfs gewicht verliezen is een resultaat van een (grotendeels) Raw Food Dieet. Je krijgt meer energie en je immuunsysteem zal verbeteren.

Maar waar bestaat een Raw Food dieet uit?

De Raw Food keuken is een heel uitgebreide keuken. Er bestaan wereldwijd Raw Food restaurants. Van ontbijt tot desert met gezonde tussendoortjes kunt u bereiden. Veel mensen zijn een beetje bang of terug houdend want wat moet men eten als het niet aardappelen, groenten en een stuk vlees is? Of de spaghetti en kerrie's uit een pakje/pot?

De bestanddelen van een Raw Food dieet zijn alles wat verse producten zijn zoals; groenten en fruit, groene bladgroenten, zeewier en algen (spirulina, chlorella) maar ook gekiemde zaden, granen en peulvruchten, zaden, noten en gedroogd fruit (wel zelf gedroogd in de dehydrator want in het verwerkte gedroogde fruit is vaak geraffineerde suiker en smaak/kleurstoffen toegevoegd)

Deze voedingsmiddelen kunnen op veel manieren gegeten worden zoals in salades, smoothies en sappen, soepen, crackers, zelfs koekjes en brood en nog vele andere variaties.

Gewicht verliezen.

U bent niet dik geboren en van gezond eten is nog nooit iemand dik geworden. Het zijn juist de ongezonden voedingsmiddelen die U dik maken zoals; geraffineerde suikers en koohydraten, (trans)vetten, verwerkt voedsel, teveel dierlijke voeding, alcohol, zuivel producten en frisdranken.

Het mooie van een (grotendeels) Raw Food dieet is dat U zoveel groenten, groene bladgroenten en fruit kunt eten als U wilt, de gehele dag door, zonder honger te krijgen.

Ook uw levenswijze speelt een rol in uw gewicht. Slaapt uw wel genoeg? Rookt u? Drinkt uw wel genoeg (water en vers geperste slow juice sappen) heeft u veel stress? Krijgt u wel genoeg beweging en besteedt U wel tijd aan uwzelf?

Wilt U gezonder gaan eten begin dan met het vervangen van voedsel. Wat eet U nu als tussendoortje op uw werk of als koekje bij de koffie? Vervang dit voor verse groenten en fruit. Een kleine fruit salade of gesneden groenten (komkommer, paprika, wortel, selderie) Dit is eenvoudig te bereiden en kunt U de avond voor uw werk gemaakelijk bereiden. Of maak een grote hoeveelheid op Zondag en bewaard dit in de koelkast voor de gehele week. Neem een handje vol noten, zaden en gedroogd fruit zodat u langer voller blijft. Eet alleen als U honger heeft en eet aan tafel met uw gezin. Een 'secret eater' is iemand die zit te snacken terwijl achter de computer op het werk of terwijl men televisie kijkt. Men eet op de automatische piloot en het eten wordt niet geproefd of gewaardeerd. Vaak weet men niet eens wat men eet of de hoeveelheid.

Vervang uw glaasje wijn's avonds voor een kruiden thee. Vervang uw ijs voor sorbet (bevroren fruit in plaats van zuivel producten).

Heeft U dan echte trek in bijvoorbeeld een reep chocolade? Neem een glas water en wacht 15 minuten. Heeft u dan nog steeds trek, eet dan 1 of 2 stukjes en niet de hele reep!

Uw gezin zal ook genieten van alle verse producten en de volle smaak.

Herinnert U zich nog hoe U, als kind voor de oven stond te kijken naar het rijsen van de cake, die u samen met uw ouders bereidt had. Waarom maakt U geen juice en maaltijden met de kinderen? (dit houdt ze ook weg van de computer en TV) Het is vaak een feest voor ze om te eten of te drinken wat ze zelf bereidt hebben. Helpen met het bereiden van de groenten en fruit of het slow juicen van de sap. Samen de bliss balls rollen of uw mango dressing maken in de blender. Gedroogd fruit en roll-ups bereiden voor de dehydrator. Samen met het gezin bent U bezig en samen met het gezin kunt u genieten van alle creaties.